4 Mart 2010 Perşembe

İÇ DENETİMİN KURUMSAL YÖNETİM (GOVERNANCE) KONUSUNDA GÖREVLERİ

Yazan: Mustafa KOCAMEŞE

Kurumsal Yönetim Süreci ve Etik Değerler
Kurumsal yönetim süreci aşağıdaki dört sorumluluğun ne şekilde yerine getirildiğiyle ilgilidir.
a) Kanunlara uyum,
b) genel kabul görmüş norm ve sosyal beklentilere uygunluk,
c) topluma ve belirli menfaat sahiplerine sağlanan faydalar,
d) hesap verebilirliği sağlayacak derecede doğru ve tam raporlama.
Kurumsal yönetim süreci organizasyonun etik kültürünü yansıtır ve büyük ölçüde bu kültürden kaynağını alır. Organizasyondaki tüm bireyler etik değerleri savunmalı, yönetmelikler ve vizyonu belirten açıklamalar yayımlanmalıdır. Bir etik değerler yöneticisi görevlendirilmesi mümkündür.
Denetçiler ve IAA bu etik kültürü aktif olarak desteklemelidir. IIA’nın görevleri, etik ilkeler yöneticiliği veya etik kültürü değerlendirme şeklinde olabilir.
IAA’nın minimum üstleneceği rol etik ilkeler ile yasal ve etik uygunluğu sağlayacak süreçlerin değerlendirilmesidir.

Resmi Danışmanlık Görevleriyle İlgili Diğer Hususlar
Danışmanlık görevlerinde gerekli mesleki özenin gösterilmesi (due Professional care) şu unsurların anlaşılmasını içerir.
a) yönetimin ihtiyaçları, b) hizmetin verilme amacı, c) çalışmanın kapsamı, d) gerekli kaynaklar, e) denetim planlarına etkisi, f) ilerideki denetimlere etkisi, g) danışmanlık görevinin sağlayacağı faydalar.
Denetçi vereceği danışmanlık hizmetinin kapsamını ve niteliğini değerlendirmelidir. Denetçi danışmanlık hizmetinden faydalananların ilgili prosedürleri kabul ettiğini teyit etmelidir. Şu durumlarda danışmanlık hizmetinin verilmesi kabul edilmemelidir:
a) Yönetmelik tarafından yasaklanıyorsa
b) Politikalarla çelişiyorsa
c) Herhangi bir katma değer/fayda yaratmıyorsa
Danışmanlık görevi IAA’nın genel planlarıyla uyumlu olmalıdır. Anahtar öneme sahip konular üzerinde yazılı anlaşma yapılmalıdır.

Gözden Geçirme Süreci (Monitoring Process)
CAE (chief audit executive) raporlanan bulguların sonuçlarını izlemek üzere prosedürler oluşturmalıdır. Acil olarak değerlendirilmesi gereken bulgular düzeltilene kadar izlenmelidir. Bulgular ve öneriler uygun düzeydeki yöneticilere iletilmelidir. Yönetimin cevapları uygun bir sürede alınmalı ve değerlendirilmelidir. Yönetim peryodik olarak bilgilendirme yapmalıdır. Düzeltilecek süreçlerle ilgili varsa diğer birimlerden de bilgiler alınmalı ve değerlendirilmelidir. Gönderilen cevapların durumu üst yönetim ve yönetim kurulu ile paylaşılmalıdır.

Sonuçların İzlenmesi
Denetçiler aşağıdaki hususları göz önüne alarak denetim bulgularını izlerler:
a) Etkili bir düzeltme faaliyeti/önlemi alınmıştır.
b) Üst yönetim veya yönetim kurulu düzeltici önlem almamanın riskini üstlenmiştir.
Sonuçların izlenmesi diğer denetçilerinkiler de dahil olmak üzere raporlanan gözlem ve önerileri kapsar. Sonuçların izlenme süreci iç denetim yönetmeliğinde belirlenmelidir. CAE izlemenin kapsam, zamanlama ve niteliğini belirler. Eğer alınan mevcut tedbirler tatmin ediciyse izleme süreci sonraki denetime bırakılabilir. Denetçi alınan tedbirlerin koşulları iyileştirdiğini teyit etmelidir. CAE izleme sürecini bir çalışma takvimi haline getirir. Takvime bağlama risk, zorluk ve zamanlama konularıyla ilişkilidir. Denetçi danışmanlık faaliyetlerinin sonuçlarını müşteriyle anlaşılan şartlarda takip eder.
Yönetimin Riskleri ÜstlenmesiYönetim, denetimin bulgularına karşı geliştirilecek aksiyona karar verir. CAE alınan aksiyonun uygunluğunu belirli bir zaman içerisinde çözüm üretilmesi açısından değerlendirmelidir. Sonuçların izlenmesinin kapsamı diğer kişiler tarafından yapılan izlemeyi de kapsar. Üst yönetimin risklerin düzeltilmemesi konusundaki tavrı yönetim kuruluna raporlanmalıdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder